lunes, 17 de marzo de 2008

Anàlisi del text: "Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información."

Adell, J. (en prensa). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. En M. Area (Coord.): Educar en la sociedad de la información. Bilbao: Descleé de Brouwer.

Aquests són els principals objectius del text:


L'autor pretén que coneguem i siguem conscients de la repercussió que tenen les noves tecnologies en la societat, ja que aquestes han permès els avanços que avui dia tenim. En aquest text es fa un recorregut al llarg de la història i s'expliquen els quatre grans avanços que s'han fet (la parla, l'escriptura, la impremta i els mitjans electrònics i digitalització). Les noves tecnologies han estat els responsables de tot el progrés que ha sofert la societat. Aquest avanç segueix el seu recorregut actualment, és per això que l'avanç de les noves tecnologies és imparable. Els docents són alguns dels grans responsables de facilitar i guiar en la selecció d'informació que se'ns deixa a l'abast de la mà.

El text està dividit en sis parts diferenciades:
  • A l'inici del text trobem una introducció al tema on se'ns parla de la repercussió de les noves tecnologies i de les implicacions d'aquestes en la societat.

  • En la segona part, “La evolución de las tecnologías de la información y la comunicación”, se'ns fa un recorregut al llarg de l'evolució de les tecnologies de la informació i la comunicació, ja que solament coneixent el passat podem arribar a comprendre les transformacions que estem vivint.

  • En la tercera part, “noves tecnologies de la informació i la comunicació”, se'ns dóna una definició de les noves tecnologies de la informació i comunicació, i s'expliquen algunes com Internet.

  • En la següent part, “algunas repercusiones de las nuevas tecnologías” s'expliquen les repercussions de les noves tecnologies, com la saturació d'informació i la manca que existeix en l'escola per a preparar-nos davant la saturació d'informació. A més també es fa un recorregut per la repercussió que té la televisió en les nostres vides.

  • A continuació, en l'apartat anomenat “hacia la sociedad del aprendizaje” es fa un símil entre els avanços en la medicina i en educació i s'observen els pocs canvis que ha sofert. A més, es fa una gran èmfasi en la formació i posterior reciclatge dels docents per a començar a canviar en aquests aspectes.

  • Finalment trobem una petita conclusió sobre la importància de les noves tecnologies i es destaca la importància de l'educació en la societat de la informació per a evitar les diferències socials.
L'autor conclou remarcant la importància de la presència de les noves tecnologies de la informació i comunicació en les aules amb la finalitat de facilitar l'educació que és necessària per a poder fer ús d'elles amb normalitat.


Amb aquest text queden molt clares les idees que l'autor del text té sobre les noves tecnologies i el seu progrés. Crec que ha estat molt bona idea haver fet un recorregut pels principals avanços que hem sofert perquè és així com realment prens consciència dels grans progressos que ha realitzat la humanitat i dels petits progressos del dia a dia. Ha quedat clar que la noves tecnologies es troben presents en la societat i que nosaltres no podem fer res per evitar-ho. És important que la societat ho accepte i prenga posicions per evitar que apareguen desigualtats socials.
Finalment m'agradaria destacar que els alumnes que tinguem en classe hauran nascut (a diferència de nosaltres) en una època on les tecnologies estan a l'abast de tothom, i és per això que nosaltres som els primers que ens hem d'enfrontar a elles sense por perquè serem els encarregats de donar-se-les a conèixer a ells.
Miriam Merlos Micó
L20 Noves Tecnologies Aplicades a l'Educació
2n MAgisteri Infantil

No hay comentarios: